Economisch spel: de Conjunctuurbeker

Arc

Heb jij het in je om de Nederlandse economische ontwikkelingen te voorspellen? Het afgelopen jaar heeft het team van het Goois Lyceum de 1e plaats bereikt bij de landelijke Conjunctuurbekerstrijd en een daarmee een leuk geldbedrag verdiend! Jij dit jaar?


DoelgroepBovenbouw vwo
Aantal deelnemersmaximaal 10 leerlingen
Periode1
Lengte5x een middag
Tijdstipmaandag het 8e
WerkvormIn groepsverband analyseren, onderzoeken en beredeneren
DocentenChrista Verhey

De Conjunctuurbekerstrijd  is een wedstrijd waarbij klassen onder leiding van hun docent de ontwikkeling van de Nederlandse economie voorspellen. Dit doen ze aan de hand van tien indicatoren die het CBS ook gebruikt om de conjunctuur te analyseren. Leerlingen analyseren historische reeksen, vergelijken indicatoren, leggen verbanden en volgen het nieuws om tot een goede voorspelling te komen. Ze zullen hierbij moeten samenwerken, analyseren, onderzoeken en beredeneren

Leerlingen leren op een competitieve manier om zelf na te denken over de economische omstandigheden van ons land. Daarbij leren ze welke factoren van invloed (kunnen) zijn op de economie. Ze zullen informatie tot zich moeten nemen en combineren om tot een gefundeerde voorspelling te komen van bijvoorbeeld het werkloosheidscijfer en de economische groei. Onderwerpen uit het lesboek zullen meer gaan leven voor de leerling.

De winnaar van de wedstrijd, twee jaar geleden was dat het Goois Lyceum, wint € 375.

De Conjunctuurbekerstrijd loopt tot half oktober en wordt dus in periode 1 gespeeld en afgerond. De wedstrijd sluit direct aan op de stof die in 6V wordt behandeld in periode 1.

LEERDOELEN

  • je gaat de koppeling maken tussen de theorie en de praktijk, een link leggen van het theoretische gedeelte naar de ‘echte wereld’
  • complexe economische begrippen en onderlinge relaties begrijp je na deze mastermodule beter